מכירת פטנטים ומסחור פטנטים

SELLרישום פטנט הינו תהליך ארוך, יקר ולעיתים מייגע אשר בסופו, בעליו של הפטנט זוכה בהכרה בו כבעל זכות מונופול לשימוש בפטנט למשך 20 שנה.

אולם, אישור קבלת הפטנט בפני עצמו לא יניב ולו אגורה אחת לממציא. בכדי להתחיל להניב רווחים מהאמצאה, על ממציא האמצאה לנסות למסחר את הפטנט שבבעלותו.

מעבר לתשואה ולרווח הכספי הגלום במסחור הפטנט, ישנם נימוקים שונים למסחורם של פטנטים, ביניהם: העובדה כי מסחור הפטנט מאפשר לחברות לחסום את מתחריהם באפיקים עסקיים שונים, חברות יכולות לבנות תעשייה גלובאלית בעלת השפעה וכוח על בסיס שיווק מאסיבי של הפטנט וכן, מסחור פטנט מעצים את הפורטפוליו של החברות. יתרון נוסף, ככל ובעל הפטנט מקנה רישיון ייחודי לחברות מסוימות, הינו שבעל הפטנט עשוי לצמצם בכך את עלויות הפיתוח של הפטנט (Cross license).

באופן כללי, מסחור פטנטים ע"י חברות הפך בשנים האחרונות למרכז רווח עבורן, המייצר רווחים של פי 3-5 מאלו הגלומים במכירת מוצריהם. חברות המוכרות פטנטים עושות זאת מנימוקים שונים כגון: שינוי אסטרטגי במדיניות החברה, חיסול החברה, מכירת פטנטים שאינם נחוצים לארגון באותו שלב (כגון, במסגרת תהליך Merger and Acquisitions – M&A), או מכירת פטנטים שלא הבשילו לכדי מוצר וממתינים "על המדף".

באופן כללי, ישנם שלושה אפיקים מרכזיים בהם יוכל בעל הפטנט להתקדם לשם עשיית רווחים: מכירת הפטנט, מכירת רישיונות שימוש בפטנט או שיווק ההאמצאה בעצמו.

מכירת פטנט

במידה ובעל הפטנט בחר למכור את הפטנט, ההחזר על השקעתו במחקר ובהליך רישום הפטנט בוודאי שיהא מהיר יחסית. עם זאת, מדי שנה רק כמות זעירה מהאמצאות הרשומות כפטנט מניבות רווח משמעותי כלשהו ממכירתן. חלק מהממציאים אפילו מתעכבים או מתעצלים עד כדי כך, שתוקף הפטנט שלהם פג ממילא. ככל והפטנט נמכר באופן מיידי יותר לאחר רישומו, קיים לפחות סיכוי לזכות ברווח כלשהו ממכירתו.

יש לציין כי הסכום אותו יקבל בעל הפטנט תלוי כמובן במשך הזמן בו הפטנט היה קיים בשוק. ככל ומשך הזמן רב יותר והפטנט זכה לתהודה מסחרית חיובית – המחיר לקונה יהיה גבוה יותר. מאידך, גם לצבירת הניסיון והידע בתחום השפעה רבה על מחיר הפטנט, ולא פחות מכך גם פוטנציאל ההפרה הגלום בפטנט. דהינו, במידה וידוע כי חברות רב-לאומיות מפרות פטנט מסוים, הרי שמחיר הקניה על פי רב יהווה נגזרת של צפי מכירות החברה המפרה לעומת סך התמלוגים הצפוי אלמלא ההפרה.

על פי רב, ממציאים אשר מוכרים את האמצאות שלהם מייד עם רישומן כפטנט, משקיעים את הסכום אשר נתקבל במוצר ו/או בחברה החדשה אותם הם בונים.

עם זאת, על אף שפתרון מהיר ו"קל" זה נראה מפתה, ברגע שממציא האמצאה מכר את הפטנט, הוא מוותר בכך על זכותו לעשיית רווחים עתידיים מאותה אמצאה.

התלבטות בעל הפטנט בשאלה האם למכור את האמצאה או אם לאו, תלויה באמצאה עצמה: האם מדובר באמצאה אשר תיצור מהפכה בתחומה? או האם קיימים מוצרים דומים בשוק?

רישיון שימוש בפטנט

הרישיון למכור, להשתמש או לייצר את תוצר הפטנט הינו, על פי רב, הדרך הרווחית ביותר עבור ממציאים. באופן זה, בעל הפטנט שומר על זכותו כבעלים, ובמקביל לכך, זוכה ברווחים על מכירות עתידיות של אמצאתו. קיימת אפשרות גם להעניק רישיון שימוש בלעדי בין אם לאדם/גוף יחיד בין אם למספר אנשים/גופים.

כמובן שככל שהפטנט משווק באמצעות גופים מוכרים, אמינים ודומיננטיים יותר בשוק, הסיכוי להניב רווחים משמעותיים הוא גבוה יותר. יתרון נוסף הינו, שבהסכמי רישיונות אלו לרב מדגישים כי כל אחריות מול לקוח הקצה, הנוגעת לטיב המוצר הסופי, תהא על בעל הרישיון ולא על הממציא.

על אף היתרון ברור שיש לשיטת מסחר זו על מכירת הפטנט, גם בהענקת רישיון שימוש אין ודאות לרווחים כספיים. על פי רב, התמלוגים לממציא עשויים לנוע בין 5%-20%. המשמעות היא כי על המפיץ יהיה לסחור בכמות משמעותית של מוצרים בכדי שהממציא יפיק רווחים משמעותיים.

לאור קיומן של סכנות מסוימות הטמונות בהענקת רישיון שימוש, לרבות חילוקי דעות עם בעל הרישיון העשויים להגיע להליכים משפטיים, מומלץ לחקור את הנושא היטב, כמו גם את המועמד לרישיון ו/או את הגוף אותו הוא מייצג, בטרם חותמים על הסכם שכזה. ישנם ארגוני ממציאים ומשרדי עו"ד אשר יכולים לסייע בנושא.

מימוש עצמי של פטנט

ככל ובעל הפטנט מעוניין לשווק את המוצר בעצמו, כלל הרווחים אמנם יגיעו ישירות אליו, אולם הוא ייאלץ לשאת גם בכל ההוצאות, לרבות הוצאות משפטיות, הוצאות שיווק, הוצאות הקמת עסק, הוצאות הנהלת חשבונות וכד'. במידה והממציא אינו "בעל ראש" עסקי – מומלץ לא לקחת סיכונים מיותרים ומקסם רווחים באמצעות אופציית הענקת הרישיונות.

לסיכום, קיימות מספר דרכים שונות דרכן בעל אמצאה יוכל להפיק רווחים במהלך תקופת הפטנט שברשותו, אולם יש לקחת בחשבון את המשתנים השונים בכל אפיק ואפיק ומומלץ לקבל ייעוץ מקצועי בטרם בוחרים "לסכן" את פרי המחקר והפיתוח ארוך השנים.